Der skyene begynner - roman (BOK)

Rannveig Leite Molven

144,00 14400 Veil. pris 169,00
Sendes vanligvis innen 1-3 dager
"Denne vesle boka er formfullendt", skrev Dagbladet om Molvens debutroman. Hennes andre roman er en post-apokalyptisk fortelling om en ung mor og hennes datter som forsøker å takle hverdagslivet mens alt rundt dem er i oppløsning. I et suggererende, drømmeaktig språk tegnes en verden i forfall, og mennesker som faller fra hverandre. Men denne undergangen er skildret med et kjærlig nærvær.

Produktfakta

Språk Bokmål Bokmål Innbinding Heftet
Utgitt 2016 Forfatter Rannveig Leite Molven
Forlag
Cappelen Damm
ISBN 9788202527433
Antall sider 158 Dimensjoner 13cm x 20,6cm x 1,3cm
Vekt 166 gram Leverandør SentralDistribusjon AS
Emner og form Dystopier, Romaner, Skjønnlitteratur

Anmeldelser

«Rannveig Leite Molven har tidligere gitt ut romanen «Ordet for hva jeg er nå finnes ikke», og stilen er hennes egen lik: en registrerende og poetisk prosa som primært består av nære, glidende observasjoner, som forfølges til de forandrer seg og løses opp i en ny observasjon. Det kommer gode setninger ut avdet, spesielt er det fint å lese de lengre buktende, opptil en side lange, som dette utdraget: [...] fuglene som skriker srii, srii, alt glir over i hverandre, lydene og grønnfargene, det ... «Molven har skapt et minimalistisk univers hvor handlingen kretser om en mor og hennes datter, Mink. Etter hvert blir det tydeligere at det har skjedd en katastrofe, flere og flere forlater byen, bare barnet og hennes mor blir tilbake. Molven skriver stilsikkert, den poetiske formen skaper et driv i teksten som er på knappe 160 sider. Jeg liker hvordan den aktuelle krisen ikke omtales direkte. Slik er det blitt en fin og poetisk bok som også har flere lesenivåer. Snarere enn skildringen av en... « [...] den språklige utformingen av stoffet imponerer. Kontrastfylte, symbolladde ledemotiv binder den lett fragmenterte fortellingen sammen, sanseinntrykk knyttet til syn, hørsel, lukt, smak og det taktile sprer seg, den syntaktiske kontrollen er upåklagelig - noe den kursiverte, naturpoetiske avslutningssida, med en tolv linjer lang, rytmisk bølgende periode med mange komma og bokstavrim, demonstrerer på suverent vis.» Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad